Garang ke?

Kelmarin aku ke kedai makan dekat dengan tempat kerja. Orang kata, tempat faveret. Tempat jauh lagi dikenang inikan lagi tempat faveret. Okay tipu. Taklah faveret sangat. Waktu malas masak je. Yang mana memang selalu, sebab aku punya kepakaran bukan memasak. Lainlah kalau dah kahwin, mesti terus terer masak kan. Kot.

Adik tukang ambik order yang ramah tu terus tanya camni.

Adik : Hai akak, sorang je? Mana geng akak yang lain?

Aku : Oh, semua ada hal.

Adik : O…

Lepas ambik order, adik tu tanya.

Adik : Akak kerja Kolej Komuniti kan?

Aku : A ah.

Adik : Akak pensyarah kan?

Aku : A ah.

Adik :  Akak garang kan?

Aku : Eh kenapa awak cakap macam tu? Mana awak tau?

Adik :  Kawan saya cakap. Ala, yang budak Kelantan tu.

Aku : Errr, yang mana? Oh, M***** ?

Adik : A ah.

Aku : Dah dia nakal.

Adik : Ha betullah tu, akak garang.

Aku : Dia nakal, tapi tak jahat. Baik.

Adik tu dan kawan dia sengih-sengih dengar jawapan aku.

Okey, kenapa aku tau M**** tu yang cakap aku garang? Sebab adalah satu hari tu aku suruh diorang tukar2 kertas kuiz untuk sama-sama tanda dan bincang. Alih2 dia rajin sekali tulis komen kat kertas pelajar lain ‘sila perbaiki mutu bahasa Melayu anda’ padahal tu subjek Sains kan. Saja je main2. Aku denda tolak setengah markah sebab main2. Dan aku harap diorang faham kesilapan dan jangan ulang di masa depan ye.

Dulu, masa baru masuk asrama, aku rajin tegur sorang kawan baru ni. Alih2, dia sengih2 lepastu cakap ‘apasal awak tanya khabar macam inspektor polis?’ Bantai gelak aku dengar. Salah intonasi kot masa tu. Terserlah keseriusan yang tak disengajakan. Alahaiiii~~~

By the way, GARANG KE AKU NI? hmmmm……………………

Advertisements

2 responses

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s