Selasa

Ada satu perasaan tak best di sini : rasa tak rajin untuk hapdet blog. Jadi harini mesti qadha’ kisah-kisah lampau agar tak lupa. Nanti masa depan tak tau nak cerita apa kat anak2 boley refer sini. Kan kan. InsyaAllah kalau dipanjangkan usia.

Selasa 19.04.2011. Petang tu berderet aktiviti ke Jasin dgn agenda utama nak menulenkan diri balik mencari erti true beauty Malaysian. Lepas isi borang keluar ofis, aku ngan Kaksurin gerak ke Pejabat Pertanian dulu, setelkan urusan mohon sumbangan pokok untuk projek kat kolej. Main pergi je, kalau nasib baik akan dapat layanan mesra. Dan syukur sebab semua berjalan lancar. Ikut prosedur dan nak memudahkan kerja, kata staf sana. Alhamdulillah. Tapi aiyooooo, adakah pegawai tu ingat aku dah kawen. Baiklah. Bukan salah dia pon.

Tapi lepas beramah mesra barulah aku tau dia pernah kerja kat airport dan aku terus macam jadi bersemangat ‘Oh saya orang Banting, dekat je tu’ lepastu terus ukhuwwah terjalin. Ecehh. Dan kat Pejabat Pertanian gak kami setelkan urusan mohon sumbangan pokok kat Pejabat Perhutanan. Panjang kisahnya tapi ala-ala rezeki terpijakla. Killing two birds with one stone. Err, macam ganassss lak~

Lepas setelkan urusan lain, baru gerak ke tempat utama untuk menulenkan kembali diri. Lupa bagitau, awal-awal tadi singgah dulu Balai Polis, tapi rupanya sekarang kalau mykad hilang tak payah buat report polis, terus gi JPN. So dengan seronok aku g JPN sebelum tahu sekarang kena bayar RM110 kau!!! Tapi nasib baik kakak tu bagus jadi dia bagitau ‘takpe adik boley dapatkan pengurangan 50%, mintak surat sokongan kat JAPERUN’. Dah sudah aku menapak naik Itam ke Japerun. Nasiblah Kaksurin nak pulang buku juga, dan Japerun tu sebelah library Jasin. Kiranya sambil menyelam minum air. Pergi JAPERUN, pegawai dia pulak tak ada. Malassssnya nak datang lagi sok. Tapi, staf tu cakap, ‘takpe kak saya boleh sign bagi pihak’ Yes yessss. Sebagai tanda balas budi, aku pon borak-borak mesra dan lepastu baru tau kat Melaka je ada Japerun. Kat sini pon kakak tu tanya ‘Ni posting Melaka ikut suami ye?’ Ehh tak, saya belum kawen lagi’.

Bila dah setel dan pergi semula ke JPN, aku cakap dalam hati, kalau lepasni staf JPN tanya soalan yang sama macam kat atas tu, sok jugak aku kawen. Syukurlah tak ada yang tanya, kalau tak, mau naya. Huhu. Dan Kaksurin gelakkan bila aku isi borang alasan pengurangan tu sebab ‘TAK MAMPU MEMBAYAR’ padahalnya kat ruangan pekerjaan tu tulis ‘PENSYARAH’. Nak buat camne, aku tiru je alasan staf tu bagi. Dan alhamdulillah, selesai segala urusan. Dan aku bakal dapat mykad baru lagi sebulan dengan wajah yang lebih tembam sikit sebab pakai tudung ketat JPN. Aiii, salahkan tudung pulak???

p/s : Bulan lepas duit terbang  bayar saman, bulan ni pulak bayar denda mykad hilang. Ada kena mengenakah dengan azam nak bayar zakat pendapatan aku yang tak pernah kesampaian sampai sekarang ni? Hmmmm…

Leave a Reply

