1 Malaysia

Kalau boleh aku definisikan 1 Malaysia, mungkin 2 kisah ni bolehla jugak dikaitkan dengan 1Malaysia. Nak komen lebih-lebih, mungkin harus zip mulut lepastu mangga dan kuncinya simpan elok-elok lepastu kau lupa letak mana, terus jadi macam tagline Nazmi ‘aku lupa’ Tapi aku bukan pelupa -__-.

Kisah 1.

Thanks kepada Kakwidad yang sudi belanja aku dengan Kaksyikin makan kat Seoul Garden Rabu malam 20.04.2011 tu. Sebab kitorang pernah bantu dia. Ahaha, bantu Zzzzzzzzzzz kot. Kekekek. Agak lewat jugakla kami keluar dari SG tu, kedai banyak tutup dah. Nak dijadikan cerita, tak ada sorang pon antara aku ngan K.syikin ada duit RM1 mahupun syiling untuk bayar parking. Masa nak bayar baru perasan. Syiling yang ada tak cukup, duit merah pun mesin tu tak mau. Last2, K.syikin nak korbankan duit kertas RM2 kesayangan dia (ahaha kesayangan ke??) untuk bayar. Tapi mesin taknak gak. Camne ni, nak tukar duit. kedai sumer dah tutup. Orang pun dah tak ada.

Akhirnya, di saat tak dapat berfikir tu, Tuhan datangkan pertolongan bila ada sepasang suami isteri (@kekasih kot sebab muda) bangsa Cina nak bayar parking gak. Lalu aku dengan muka cun tanya kat dia ada duit tukar tak, dan bagusnyaaaa sebab laki tu ada duit tukar. Lepas aku cakap terima kasih dan bayar kat mesin lain. Lepastu baru aku perasan mesin tempat diorang nak bayar parking tu tak boleh guna, so aku pun bagitaula ‘Cuba pakai mesin sebelah tu, tadi saya try mesin yang ni memang tak boleh’. Terus diorang senyum dan kitorang bertukar ucapan terima kasih.

See, tak rugi kadang-kadang ringan mulut ni. Even dengan bangsa lain. Bukan apa, aku pun mengaku kadang-kadang dulu aku pun rasa ada gap antara bangsa (bukan international ehh). Tapi tak salah kan tolong menolong walaupun kaum berbeza sebab kita duduk 1 negara. Mungkin orang yang diharap dapat bantu tu tak dapat bantu tapi orang kita tak jangka akan bantu tu akan bantu. Paham? Ke tak paham?

Kisah 2.

Ini kisah fresh from the oven. Baru semalam. Taktaulah kenapa, atas khidmat nasihat K.widad, aku terasa rajin nak cabut rumput belakang rumah petang semalam. Padahal rumah tu dah disewa 2 tahun lebih tapi tak pernah nak cabut rumput bersihkan bagai. Bukan apa, belakang rumah tu ada ladang getah, jadi rasa seram sikit. Padahal alasan semata. Haha. Nasiblah jiran sebelah ngan tuan rumah rajin potongkan rumput. Kak, jangan naikkan sewa sudahla yer..

Bila aku jenguk je belakang rumah, tengok dah bersih dah padahalnya minggu lepas lalang naik mencanak-canak. Aku syak jiran sebelah tolong lagi. So aku cabutlah baki rumput yang ada. Setengah jam lepastu tuan rumah keluar (rumah dia selang 1 rumah je) dan bagitau dia yang suruh suami jiran sebelah potong rumput. Oh lupa nak bagitau muka terkezut dia tengok aku cabut-cabut rumput. Siap bagi pesanan tulus ikhlas lagi ‘lepasni ko tanam la cili ke hape ke tau’. Malu aku, lalu terus jawab ‘dah pernah tanam kak, tapi tak hidup’. Ehh aku tak tipu, sebab bapak aku pernah bagi bekalan 1 pokok cili masak ranum masa aku mula2 kerja sini dulu, tapi pokok tu mati 😦

Jadi aku pun buatlah 2 lubang kat belakang tu. Balik kampung nanti mintak pokok cili kat bapak. Gerenti dia gembira tengok anak dara dia rajin bercucuk tanam. Hihi. Eh, mana cerita 1 Malaysianya? Haa ni dia…

Tengah aku buat operasi tu tiba-tiba dengar suara orang panggil ‘Kak…kak’ dari belakang. Aiyooo tak berani aku nak toleh. Nak maghrib dah tu. Sekali ada 3 budak India daaa~~~Kakak dia umur 11 tahun kot ngan 2 adik dalam 5, 6 tahun. ‘Kak, kami jual mangga. Nak beli?’ ‘Yahooo’ dalam hati jela. Tuhan je yang tau betapa sukanya aku dengan mangga. Lagi-lagi mangga muda. (Zaman belajar dulu aku pernah letak password nama saintifik mangga –mangifera indica  untuk pc aku. gila tak komersial). Dan pernah berazam jadikan pokok mangga sebagai hantaran. Kekeke.

Bila aku tanya ‘mangga masak tak?’ muka budak tu macam sedih je. Mesti dia ingat aku tak nak beli kalau tak masak. Padahalnya mangga tak masak la yang aku tengah carikkk :). Terus aku tukar topik ‘ 1 biji berapa?’. ‘seringgit 5 biji’, kata budak India kecik tu. ‘Okeylah, bagi akak seringgitlah’. Aku pun datangla dekat pagar dan tengok. Besar tu mangganya. Kira untung gila lah 5 biji seringgit. Terus ketamakan melanda ‘takpe dik, akak nak nak 2 ringgit’. Dan muka dia jadi heppi. Aku tanya dia dapat mangga dari mana, rupanya mak diorang suruh jual, mangga depan rumah. Patutlah murah.

Dan malam tu, kami kenduri mangga. Kira sambil tengok konsert AF dinner mangga muda. Kan, perancangan Tuhan sangat adil kan? Cuba kalau aku tak tergerak nak g cabut rumput belakang rumah, takdelah terserempak dengan adik yang jual mangga tu. Kan kan. Inilah namanya keindahan hidup. Ibarat rezeki tergolek. Digolekkan oleh Tuhan =)

p/s : kini baru aku tau, profesion pembancuh air juga bukan tugas yang mudah. Semua tugas dan kerja seenteng manapun asalkan halal adalah berkat. Jangan pandang rendah pada sesiapa pun sebab kita jua manusia biasa.

p/s lagi : adik yang jual mangga tu duduk rumah mana ya? kakak nak beli mangga lagi lah. Nak buat kenduri mangga kat kampung pulak =D

Leave a Reply

