Pondan bukan sebarang Pondan

Kisah seekor kucing yang nama dia Pondan. Dunia aku sejak kecil dikelilingi kucing, dan Pondan adalah kucing pertama dalam sejarah hidup sejak aku kenal makhluk Tuhan bernama kucing miaw miaw~~~. Dah nama pun Pondan, mesti bajet dua alam kan? Tak tak, dia kucing jantan sejati.

Setau aku, Pondan ni anak kucing kematian mak lalu dijadikan anak angkat ibu musang yang duduk tinggal kat loteng rumah arwah nenek aku. Ibu musang tu ada seekor lagi anak dan tambah Pondan, jadi dua anak dia. Arwah nenek cerita, Pondan dan anak musang memang disusukan oleh ibu musang. Diorang jugak selalu main kejar-kejar.

Kesimpulannya, korang cuba bayangkan musang dan kucing main kejar-kejar macam binatang jinak? Sangat manis kan. Macam dongeng pun ado. Sampai pakcik aku cerita, dulu orang TV3 nak datang rumah buat dokumentari pasal diorang. Tapi, ibu musang dapat tau jadi dia dan anak musang pun lari tinggalkan loteng tempat diorang tinggal, dan tinggalkan Pondan sendiri.

Tapi seingat akulah masa zaman budak-budak dulu, selain warga asal rumah tu dengan aku je yang Pondan nak dekat dan main-main. Bila balik kampung mesti aku cari Pondan. Ada satu pagi tu, makcik aku cari mana aku pergi. Rupanya tidur kat ruang tamu dengan Pondan. Satu rumah terkejut sebab Pondan yang ala-ala kucing liar tapi jinak-jinak merpati tu boleyy kamceng dengan i!

Sedangkan manusia pun ajalnya akan sampai, inikan pulak kucing. Pondan mati sebab sakit tua, dan sampai akhir usianya dia setia kat rumah arwah nenek. Ada yang cakap dia sentiasa tunggu ibu musang datang semula. Wallahu a’lam.

Aku pun tak pernah jumpa ibu musang dan anaknya. Agak-agak kalau zaman dulu ada kamera canggih boleh tangkap gambar diorang mesti boleh jadi bukti.

Rumah aku sekarang ni banyak sangat kucing. Asal adik aku jumpa tepi jalan je dia kesian terus bawak balik. Haish. Bukan saja kucing, bapak aku pun giat bela kambing. 2 ekor je pun. Tapi sempatlah jugak kambing berdua tu terlepas kandang lepastu sondol-sondol Itam. Kalau perhati betul-betul, badan Itam ada banyak tanda kenangan dari kambing2, kucing2 dan ayam2 kat rumah. Hadoiiiiiiiii~~~

p/s : in loving memory, Pondan. Yang tulen, dan tidak dua alam.

Advertisements

2 responses

  1. sayu bace…..i know how much u love pondan….even akak yg dh penah n masih membela berpuluh2 ekor kucing di tepen..manyak memori yg xdpt dilupekan bersame2 kucing….hmmm…cume bile dh ade anak…banyak bende membataskan niat nk bela kucing as a teman…bagi akak..kucing lebih memahami ku…huuu

    • kan kak shima, cakap dgn kucing pon kadang2 bole buat jiwa jadi tenang. even diorang tak boleh jawab pon soalan kita. kan kalau jaga banyak binatang, diorang akan doakan kebahagiaan tuannya 🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s