Fulus oh Fulus

Dulu, waktu aku kerja lepas grad, ulang-alik dari rumah hari-hari. Ada 1 hari tu, sorang kakak colleague cakap ‘Hai duit ni mengalir macam air’. Tu tahun 2008. Sekarang, 3 tahun lepas tu, umur 27 dan duduk merantau jauh dari rumah, teringat balik ayat kakak tu.

Dulu, aku tak pernah sangka akan masuk balai polis (wahaha, ayat sebijik bunyi macam kena masuk lokap). Tapi setakat ni, 2 kali dah masuk balai polis, 1 sebab ni, 1 lagi sebab mau bayar saman. There goes my sepatutnya MES To Be. Tiba-tiba membuat Month End Sale kat Balai Polis. Kalau tak, mau beli handbag yang baru, setelah sekian lama. Nampaknya harus kuburkan dulu azam tu. Dan jangan lagi dok swipe kad kredit bila mana sebenarnya tak perlu.

Dulu, mula kerja saja pasang impian nak bayar zakat pendapatan. Nama pun impian, sampai sekarang tak tercapai. Boleh tak nak buat kesimpulan camni, sebab tak  bayar zakat walaupun dah niat, ganti dengan bayar saman. Bayar kat negara. Haha aci tak?

Tapi, Tuhan ganti balik sikit-sikit. Kelmarin jumpa RM8 kat poket seluar. Semalam jumpa RM1 kat dalam kamus. Manalah tau lusa dapat seribu dalam handbag, lusa dapat sejuta dalam bank? Okey, berangan. 

Rezeki kadang-kadang jatuh tergolek. Imagining things can be plucked from the air, so sweet =D sukasuki punya peribahasa.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s