Sejarah dengan Serangga

Semalam 2 kali terjadi sejarah antara saya dengan serangga. Apa yang terjadi haruslah dijadikan iktibar dan pengajaran untuk masa depan yang lebih cemerlang gemilang terbilang. 1 Malaysia. Eh eh tetiba.

1) Tebuan

Tebuan bukanlah satu watak dalam peribahasa menanam tebu di tepi bibir, malah kalau tebuan menyengat anda di tepi bibir komfem akan jadi lebih dahsyat dari Angelina Jolie. Tebuan atau nama saintifiknya penyengat yang besar itu tiba-tiba tak tau dari mana telah masuk dalam bilik saya yang tertutup rapat. As if it came from nowhere @ the other world. Agak scary movie di situ. (yang mana la mumkin sebab dah rumah kau belakang tu kebun getah memanglah tempat dia). Dahlah waktu tu tengah rakaat pertama solat Subuh. Berterbangan kekhusyukan di situ. Si tebuan tu terbang pusing keliling tawaf segala bagai waktu saya solat Subuh.

Habis je solat saya terus cakap dengan tebuan tu tolonglah keluar saya tak mau sembur Ridsect nanti berdosa saya pun takut juga keluarga tebuan datang serang saya. Doa pada Tuhan dimudahkan setel hal ni. Iyelah, kalau kena sengat mau nanti ***em tak mau cakaplah. Dahlah pagi Isnin penuh dengan Monday blues.

Saya tengok tebuan tu dok dekat dengan lampu kalimantang tu je tak terbang-terbang dah. Penat kot tawaf cari jalan keluar. Lepas tu, ting ting ting bunyi magic wand saya pun dapat idea, matikan lampu dan buka tingkap. 5, 10 saat saya tunggu akhirnya tebuan malang tu pun terbang keluar dengan jayanya tanpa perlu saya pukul atau halau (padahal tangan dah pegang kipas satay nak pukul).

Pengajaran : Ada benda yang boleh diselesaikan tanpa menyakiti pihak lain.

Hipotesis : Tebuan suka pada cahaya. kot. Sebab tu kalau nak petik madu waktu gelap-gelap.

2) Semut

Minum air yang dituang dari kettle di ofis semalam sungguh sedap. Sebab haus barangkali. Sekali air dah tinggal separuh gelas baru perasan ada satu semut besar (maharaja semut kot) bersemadi dalam kettle tu. Oh patutlah jadi pelupa ni. Tak baik salahkan semut.

Pengajaran : Tolonglah cek dulu sebelum mengambil keputusan. Tak rugi berjaga-jaga. Jangan sangka air yang tenang tak ada buaya. Dan jangan sangka air kosong dalam kettle tak ada semut.

Hipotesis : Semut juga sudah maju menjaga kesihatan dengan menyelam sambil minum air kosong dalam kettle akhirnya mati kelemasan.

* sebenarnya ada satu lagi cerita dengan lipan bara tapi sebab itu bukan kategori serangga tapi pemangsa maka tak perlu cerita.

 

Advertisements

4 responses

  1. Pingback: Saya fikir, elok kita balik kampung dulu. | sil.entnur

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s