itu ini begitu begini

Makin lewat malam makin banyak pula idea. 2:00am bukanlah waktu ideal untuk saya mengadap laptop. Udahlah esok nak berkejaran ke Gunung Ledang. Saya tak pasti apakah jenis orang semacam saya ini biasa atau pelik. Sebab ada sesetengah sikap saya yang pengetua sekolah pun tak dapat huraikan. Tiba-tiba mengaitkan pengetua sekolah yang tiada kena mengena.

Yang pelik tapi acapkali terjadi :

1. sangat homesick. sangat. teramat suka balik kampung walau bukanlah ada apa yang menarik pun. kalau ikutkan kat Melaka lagi best sebab tak payah masak+masak+sapu-sapu.-____________-.teehee. terserlah kemalasan di situ. acapkali sayalah selalu tercampak jauh dari rumah. mula-mula di johor lepastu melaka apakah lepasni di selangor atau lebih tepat lagi, di Banting? you hope B=)

2. agak malas makan bergantung pada suasana. peribahasa Melayu kata lebih afdhallah anda tidur dari makan, jadi lebih baik tidur di waktu lapar dari menyelongkar dapur. kebelakangan ni, m00d makan datang melambai-lambai jadi gagah juga makan 6 kali sehari which is very rare to me. cuma cafe di ofis tu dah tutup sebulan dan makan di kedai depan kolej memang saya tidak selera. Bukan demand tapi kalau dah tak cinta nak buat macammana. Nampaknya sebulan ni harus gigih puasa ganti, atau bawa bekal hari-hari. Kena rajin mengasap dapur, yang mungkin sebenarnya cuma angan-angan dibawa mimpi indah.

3. kerajinan tanpa batasan juga boleh timbul secara pelik, seumpama internet 4G boleh dapat signalnya di kawasan selondon ini. saya boleh bekerja keras secara tiba-tiba, dan boleh duduk malas berlegar-legar sekitar ofis melawat sambil belajar secara tiba-tiba. Gila fleksibel. Calon pekerja terbaikkk. contoh, saya mampu mengepel pada malam hari, mengemas, menyapu dan memasak dalam waktu yang singkat, OT tak bergaji di weekend, menyapu keliling rumah secara laju-laju, dan macam-macam lagilah. Contoh di waktu malas adalah saya boleh berlaku kejam melihat saja ibu mengandung menyapu-nyapu ruang tamu. Haha. Atau membiarkan kerja-kerja ofis tertangguh dengan alasan kalau siapkan harini esok tak ada kerja. Sungguh lame.

4. pengorbanan terbesar terhadap rutin biological clock dapat dilihat tak tersangka-sangka bila mengadap internet. kalau makan pun saya sanggup korbankan demi tidur, hanya menulis entri di waktu malamlah penyebab tidur lewat dan mata sembap esoknya. lihatlah ini jam sudah 2:30am. mungkin esok ada manusia akan tidur sepanjang jalan ke Ledang dan terlepas sesi fotografi.

5. memang pelik tapi inilah yang acapkali terjadi. saya boleh tidur di mana-mana. tapi saya bukanlah seorang yang kuat tidur. Heh. Cubaan memutarbelit fakta. Hari pertama prep di asrama dulu saya bawa bantal. Hari pertama tunggu bas di uni saya boleh tidur. Tidur awal adalah satu kebiasaan yang best. Tidur lewat selalunya disebabkan tivi & internet, atau berborak sebelum tidur. Mangsa setakat ini adalah kakgee kaksyikin kaklin kakwidad & kak ayu. semua saya pernah tumpang tidur di rumah mereka.

5. saya seorang yang straight campur lurus. kalau itu, itulah. kalau ini, inilah. Lurus. Macam pembaris. Tapi fleksibel. Apakah? pembaris fleksibel kot. Saya juga tak pandai menzahirkan perasaan. Jangan rasa bila saya tak bercakap dengan kamu saya tak suka kamu. Itu maknanya saya malu. Atau memang saya tak nak bercakap. Malu tu sebahagian daripada iman. Rasanya dari banyak bercakap baik banyak berfikir ye tak? 🙂

Saya bukan nak promosi diri bercerita-ceriti kat sini. Cuma sekadar perkongsian supaya kamu tau karakter saya jadi fahamlah saya ini bagaimana. Tulah, kebelakangan ni agak pelik entri-entri saya. Yo emboh, kata orang Jawa.

Leave a Reply

