Jumaat yang Barakah

Berikut ialah beberapa Fadilat berkaitan hari Jumaat, iaitu penghulu bagi segala hari:

ALBAZZAR meriwayatkan bahawa Nabi biasa memotong kuku dan menggunting misai sebelum keluar untuk solat Jumaat.

Nabi Muhammad s.a.w bersabda, “Siapa yang membuka surah Ali Imran pada hari Jumaat maka akan didoakan oleh malaikat hingga malam.”

Nabi Muhammad s.a.w bersabda, “Siapa membaca pada pagi Jumaat sebelum sembahyang Subuh Astaghfirullahalladzim allazi la ilaha illa huwal hayyul qayyum wa atubu ilaih tiga kali, nescaya Allah akan mengampunkan dosa-dosanya walaupun sebanyak buih di laut.”

Dari Abu Hurairah katanya, dia mendengar Nabi bersabda, “Janganlah kamu berpuasa pada hari Jumaat, melainkan bersama satu hari sebelumnya atau sesudahnya.”

Pada hari Jumaat dijadikan ada saat mustajab; tiada seorang berdoa bertepatan dengan saat itu melainkan pasti doanya diterima selagi tidak berdoa untuk kejahatan atau memutuskan hubungan keluarga.

Nabi Muhammad s.a.w bersabda, “Siapa yang berwuduk sahaja untuk menghadiri solat Jumaat adalah sudah baik (memadai) tetapi siapa yang mandi maka adalah terlebih baik.”

Nabi Muhammad bersabda, ” Sesungguhnya hari-hari yang utama bagi kamu iaitu hari Jumaat, maka perbanyakkanlah membaca selawat padaku kerana bacaan selawatmu itu langsung disampaikan kepadaku (pada hari Jumaat).”                                                                      

klik untuk sumber

Dari dulu sampai sekarang, aku paaaling suka hari Jumaat. Jumaat penghulu segala hari. Aku suka sebab Sabtu Ahad tu cuti :). Lagi2 harini kan Jumaat pertama Ramadhan. Indahnya. Jumaat, aku suka pakai warna hijau. Rasa bersemangat!. Esoknya kan CUTI-CUTI-CUTI-CUTI-CUTI!!!

p/s : Tiba-tiba teringin bentang tikar atas tanah pastu baring sambil tengok awan-awan nan biru. Nak join aku tak? HEEE. Dulu aku selalu buat camtu dgn adik aku. Baring kat celah2 pokok ubi ambil merenung awan. Nikmatnya bila kita lihat kebesaran Allah di atas tu.

p/s lagi : Manusia selalu mendongak untuk hidup nikmat macam atas kayangan tapi lupa menunduk kepada Tuhan. Insaflah. Ingatan pada diri sendiri yang selalu lalai dan leka.

Advertisements

5 responses

  1. wahh..tu bentang tikor kat celah pokok ubi sure curik nak mkn kan??kan??kann??hhahahhahaa…ermm..nice entry..nak gak bentang tikar tp tak mou time panas nehh..nak merenung langit pon sakit mata..kang tak pasal2 org ckp org sewel lak..hehhehe=P

    • HAHAHA. lawakla kaklin ni. time panas2 ni pon kite tak mau merenung2 langit tu. tambah rabun mate ni kang. jom kite buat 1 hari spesel utk sesi renung-merenung ni. kite tenung bintang2 di malam hari lah pulak. heheh.:)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s