Baik Tak Payah…

Aku tak rabun warna hijau. Aku orang desa. Aku juga dalam keadaan sedar masa aku melakukan transaksi itu. Tapi, kenapa tetap begini?

Waktu itu, kami buat trip ke Kuching, Sarawak. Ya, bumi kenyalang itu. Ke Kampung Budaya Sarawak dan Sarawak Waterfront, dll. Naik bot ke seberang sungai (walau ada gosip-gosip dalam sungai itu ada abang bujang senang).

Makan malam di rumah coursemate, Z, dengan hidangan paling best selain ikan terubuk masin, sayur midin namanya. Macam paku-pakis yang aku selalu makan kat kampung. Cuma  ini spesial sebab kat Kuching saja aku jumpa sayur midin.

Hari terakhir, kami shopping (bajet student = shopping adalah membeli cenderahati murah-murah). Beg, alas meja comel, itu yang aku beli. Lepas itu, kami serang pasar Kuching. Kawan-kawan aku sibuk beli perhiasan ape-ape entah, ikan terubuk masin lah, kek lapis sarawak lah, aku pula pusing-pusing cari sayur midin yang segar untuk bawa balik semenanjung. Bila nampak, terus tak banyak soal aku beli seikat = seringgit. Dengan seronok aku bawa seikat sayur itu ke tempat kami berkumpul. Jauh dari pasar. 

Dan, detik-detik seronok itu tak lama bila kawan aku, P bertanya dengan nada lawak   ‘S, apa yang kau beli? Kalau setakat paku-pakis, aku rasa kat belakang rumah kau kat Banting tu banyak dah…’

Waa..baru aku perasan, aku salah beli!!!Nak patah balik tak sempat. Kecewa. Kalau ku tahu aku telah ‘ter’beli paku-pakis di Sarawak untuk dibawa balik semenanjung, baik tak payah!!!!

Advertisements

10 responses

  1. ahaks…kat jelebu pun banyak paku pakis..x payah nak pi sarawak beli paku pakis…..kan sila??????…ko nie memang kelakar tau….ahaksssss

  2. sil..bkn sedar time kte dh balik utm ke..haha..tp tu mmg lawak..midin la sgtt…pakudin ade la..haha..tp best trip kuching ek..kite ngan vince kn menyeberang nek bot..pastu beli goreng pisang n air..mkn2..balik seberang balik..that was a blast!

  3. kak gee : tu la..belambak kat bolakang rumah i sayur tu. susah2 je naik flight p sarawak beli paku pakis.

    janna : mase balik utm tu aku dah habis kesedaran dah. pitt la yg bagitau itu paku pakis..haha..sayur tu kan aku masak pakai rice cooker. xde minyak, ganti dgn planta lepas tu rasa dia masin gile sbab ttumpah garam. hahah

    • janna : haha..nak aku masak lagi? boleh2x..tapi rasa dia xdapek eden nak nolong aih

      wansuri : aku rase pon cenggitu la.. satu lagi, kena tambah power kadar kefokusan semasa mmbeli. haha

  4. hahaha, bestlah sayur midin tu..:) tapi kalau kena ngan masaklah kan wak..:) tapi macam lainlah paku pakisnya,huhu..nang banting cilik2 batangnya..dan tak rangup sangat,hhee

    • Liyana : memang best gila..cuma mase tu student kan, so tak mampu nak beli macam2.. jom kita pergi sana lagi ;p

      Acaii : memang best. sampai rasa nak tapau balik semenanjung lauk dia. tak pasti kat semenanjung ni ada x. angger pakis nang banting memang cilik2 compare to seng nang sarawak..hehe. rojak betul bahasa..

  5. aku pegi pon masa student.haha..abis duit loan..gi jln2..haha..takde barang pon yg leh beli..sekadar duit mkn n emergency..haha..sevinier pon ntah ape2 je beli..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s