I’m not that good-lah (versi merendang diri)

Satu.

‘Assalamualaikum ustazah..’. Dua orang mak cik-penjaga-kebersihan-di-blok-kuliah menegur. Saya jawab salam sambil betulkan fakta ‘Saya bukan ustazah mak cik. Saya ajar BI’. Oh, nampak macam ustazah, mesti bapa kamu imam masjid, tak pun orang kuat agama’, kata mak cik.Taklah makcik, bapa saya orang biasa-biasa je’ saya jawab. Sejak hari tu, mak cik tu tetap panggil saya ustazah, sampai saya pakai name tag, baru mereka panggil nama saya. Moralnya, sila pakai tanda nama anda untuk mengelakkan kekacauan.

 

Dua.

 Menuju ke bilik kuliah. Berselisih dengan 2 pelajar di tangga. ‘Assalamualaikum kakak’, kata mereka. Huh, itu memang buat saya menyirap. Laksana air sirap tawar standard kenduri kahwin saya buat muka sambil nak berkata ‘biadapnya kamu. Bila masa saya jadi kakak kamu.’ Tak sempat berkata, pelajar bertanya, oh, cik ustazah kan?. Mungkin mereka nampak muka saya hampir berubah hijau menjadi Hulk.

Firmly saya jawab ‘bukan’. Dalam hati, oh, saya salah dengar ‘ustazah’ jadi ‘kakak’ tadi. Huh, pagi-pagi sudah pekak badak. Kesian badak tak pasal-pasal dapat nama.Bukan diorang cakap cik ustazah ke’, sambung pelajar. Oh mereka silap, saya bukan ustazah’, jawab saya sambil berlalu, buat muka-cuak-dah-lambat-pergi-kelas-konon.

*********************************************************

Entri ini bukan saya nak brag tentang diri. Jauh sekali. Dulu saya sekolah agama. Apapun, saya cuba berusaha agar identiti dan maruah saya sebagai seorang muslimah tetap terpelihara. Amiin. Ramai lagi kat luar sana yang lebih layak dipanggil ustazah. Kalau saya tak fobia darah, dah tentu lama jadi dokter. Takdelah. Dulu arwah mak suruh saya jadi ustazah. Saham sampai dalam kubur, katanya. Saya bukannya baik sangat. I’m not that good. Tak ada yang perfect kat dunia ni. Yang sempurna hanyalah Pencipta seluruh alam dan isi-isinya, Allah SWT.

 

silakan sebut SUBHANALLAH untuk ini

sila sebut SUBHANALLAH untuk ini

silakan puji untuk keindahan ciptaanNYA ini

sila puji untuk keindahan ciptaanNYA ini

Advertisements

3 responses

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s