Pengalaman pertama ber-TEMU dengan hantu (face to face okeh..)

Apa pengalaman pertama korang dengan hantu? Aku tak tanya either korang beramah mesra dengan ‘ia’ atau dikejar ‘ia’. Aku tahu ‘ia’ memang wujud, dan kita mesti percaya kewujudan makhluk TUHAN yang et cetera-et cetera itu.

Kecik-kecik dulu habit aku adalah ‘WAJIB BAWA KUCING TIDUR SAMA-SAMA SEBAB TAKUT HANTU’. Orang Jawa kata kelon. Kan kucing boleh nampak makhluk ‘itu’. Jadi kalau kucing itu tidur nyenyak, tak ada makhluk ‘itu’ dekat-dekat.

Alkisah, satu malam, aku tertidur tanpa kucing. Tengah malam, aku terjaga. Keluar bilik, cuma ada orang tua aku tgh tengok tivi. Betapa tak-boleh-tidurnya-aku-tanpa-kucing, aku buka pintu utama rumah untuk panggil kucing naik. Biasanya kucing itu mesti dah ready set and go lompat naik.

Tapi, tengah malam itu, buka-buka pintu sahaja aku nampak hantu!!! Atas penghadang tangga. Berbulu-bulu dgn kuku serta taring tajam-tajam. Aku gila tergamam bila hantu itu pusing kepala 360 darjah!!! Dan pandang tepat ke arah aku. Masa tu, selamat tinggal kucing. Biar mati kena baham hantu pun tak apa. Takdelah.

Aku terus masuk bilik. Terkejut. Takut. 15minit tak boleh tidur. Akhirnya tertidur setelah berdoa berbakul-bakul.

Esok pagi, aku diberitahu, itu sebenarnya BURUNG HANTU.

p/s : Bila manusia terdesak, kita akan berfikir out of the box. It happened to me~…see, lepas itu, aku tak payah beli Astro Discovery Cenel pun dah tau burung hantu boleh pusing kepala 360 darjah…haha..kecik2 dulu ade ke..

kasihan kau. tak pasal-pasal difitnah.

kasihan kau. tak pasal-pasal difitnah. oleh aku.

6 responses

  1. salam…
    huhu… tak la sangat.. ap la, biase la time kcik2 dulu sume bende yg xpnah kite nampak itu kite rase baru bagi kite… huhu… nk ckp tang “hantu” nie if nampak bende yg pelik2 mule ar imagine mcm2…

Leave a Reply

