Makanan-makanan yang menarik hati dan menawan emosi

Percayalah, kalau korang cuba resipi-resipi ni, gerenti cop SIRIM punye tak kecik hati. Gerenti puas hati..Mari saya share 3 resipi gerenti sedap ini.

Okeh, Resipi Pertama. (tulis yang ini dulu, sebab dah pernah cuba buat)

Nama Resipi : Nasi Ayam Kak Dayah (sebab resipi Kak Dayah)

Apa yang perlu dibuat?

Okeh, resipi ni tak payah cerita bahan-bahan. Terus buat saja. Mula-mula,

1. Buat sup.Tumis bawang merah, bawang putih, halia dan bunga-bungaan lawang. Masukkan air dan ayam. Campur sekali rempah sup tulang. Tak kisah cap apa, jangan masuk perencah tomyam sudah.

2. Tanak nasi (bukan TAK-NAK nasi, MASAK nasi okeh) – Pakai kuali, tumis dengan mentega halia dan bawang putih yang diracik.  Lepas itu, masukkan beras yang dah dibasuh, dan kacau sampai warna jadi putih. Pindahkan masuk periuk dan letak sup (approximately beras 1 pot = 1/2 cawan sup).

3. Goreng ayam madu – Mayang bawang merah 3 ulas & bawang putih 3 ulas, letak kicap pekat 2@3 sudu, madu 2@3 sudu, sos tiram 1 sudu. Campurkan semua bahan dengan ayam (rebus dulu ayam tu dengan sup kat no.1 tu). Perap 1/2 jam & goreng deep fry.

4. Buat sambal – kisar benda-benda ini >lada merah 5@6 biji, bawang putih 3@4 ulas, lepas itu + air sup + gula + perahan limau kasturi. Panaskan atas api sederhana.

5. Buat kicap – lebihan bahan perapan ayam + kicap + air sup.

MAKA SIAPLAH NASI AYAM & BOLEH HIAS DENGAN DAUN SALAD + TOMATO POTONG BULAT + TIMUN. Boleh tambah buah-buahan tempatan kalau suka hati. Ini resipi jimat masa dan tenaga. Yang penting, sediakan sup dulu.

Resipi Kedua. (ini senang jadi cubalah buat) 

Nama Resipi : Sambal Ikan Bilis Kak Yus ( sebab resipi Kak Yus)

Apa yang perlu buat?

1. Goreng tempe, ikan bilis dan asingkan dulu. Tumbuk hancur bawang putih, banyak bawang merah, banyak cili padi & sikit kunyit hidup.

2. Goreng bahan tumbuk. Tambah garam, gula dan aji(amaran kesihatan, letak aji sikit saja). Bila garing, masukkan tempe yang dah goreng tadi. Lepas padamkan api, baru masuk + gaulkan ikan bilis yang dah goreng awal-awal tadi.

SIMPLE kan..Rugi tak cuba 🙂 Sedap, boleh makan dengan nasi panas or even roti (bukan nak bias, tapi dicadangkan, roti GARDENIA yang sedap itu.

Resipi ketiga. Faveret saya untuk dimakan.

Nama Resipi : Asam Pedas Kak Su ( ini resipi Kak Su)

Apa yang perlu dilakukan adalah panaskan minyak 2 sudu, goreng bawang putih 2 biji, bawang merah 3 biji & bawang besar 1/2 biji yang dikisar semuanya. Masukkan cili kering kisar 3/4 cawan, serai & asam jawa/keping. Masukkan air 1/2 cawan. Masukkan ikan. Masukkan garam 1/2 sudu + gula kabung 1/3 batang  & gula pasir 1/2 sudu. Masukkan daun kesum. DAH SIAP! Senangkan, cuma saya belum pernah cuba je…

Jadi, siaplah rancangan masak-masak kita hari ini. Selamat mencuba & semoga berjaya..Dengan syarat, dah masak nanti, jangan lupa pos 1 bekas kat saya:)hehe..

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s