Hari pertama masuk kerja

Selasa. Hari pertama masuk kerja selepas kursus induksi, bersambung cuti2 di Banting. Kolej tutup sampai semalam angkara H1N1.. Saya budget kelas bermula tengahari, terkejut rasa bila rupanya kelas start at 8 o’clock sampai tengahari. Kelas English pula..Dah setahun tak cakap omputeh tiba2 nak masuk mengajar bahasa PPSMI tu. Alhamdulillah PPSMI dah mansuh.

Jangan tanya kenapa, tapi saya agak anti-PPSMI walaupun saya suka bahasa Inggeris. Pada saya, banyak lagi medium untuk mempertingkat bahasa Inggeris tanpa perlu mem-BI-kan Sains & Matematik. Bukankah lebih bijak jika silibus & teknik pengajaran English itu sendiri yang diubah, mengajar grammar dalam bahasa Melayu barangkali. Orang kata, alang2 menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan. Tapi, di Malaysia, alang2 bertukar pimpinan, biar sampai merubah dasar.

Sesungguhnya, saya agak kalut pagi tadi. Dengan tiada persediaan, saya terjah saja kelas. Alhamdulillah, so far so good. Bagi sayalah..Semoga esok & hari2 seterusnya dipermudahkanNya…

2 responses

Leave a Reply

