Pejabat JAIS

Lokasi : dalam kereta on the way balik-Melaka-Banting. Dari komuter Nilai. Singgah di Mydin Mart sat.

Tarikh : 3 Julai 2009

Masa : Hampir ke Isya’

B : Kita nak solat Isya’ katne ni? Masjid Putra, Masjid KLIA @ Masjid Bukit Changgang?  …mase tu, dah dekat dgn msjd KLIA…nak belok ke, terus..

A : mana2 pon bole

B : terus je la. solat kat BC. (sambil berceramah kecil-kecilan tentang masjid2 kat Putrajaya yg gah tapi kadang2 cuma 1 saf saje. ni tambah lagi dgn masjid besi berani tahan karat.kata B, umat akhir zaman…

A & J : dengar saje sambil mengiyakan.

Tiba2…

Kedengaran bunyi siren polis dari belakang. Sedang kereta2  meluncur laju di jalan. kami kecuali B panik. Segera tarik tali pinggang keselamatan. Kalut. ces, rupa2nya kereta bomba warna merah sedang berlari laju. Ada kebakaran barangkali. Atau sengaja test power. Fuhh..lega..tersegan sekejap sebab ternyata kami cuma buat sebab undang2, bukan kerana keselamatan…

Kembali lega. Perbualan menjurus kepada topik ala-ala. Semua keletihan. Tiba2, handphone B berbunyi. Tak sempat diangkat dah terputus talian. Handphone aku pula berbunyi. Nada dering lagu Aizat-Sahabat. Nombor 03-******** keluar. .Bukan no. handphone ni..desis aku dalam hati..

A : Hello siapa ni?

H : Saya dari pejabat JAIS. Boleh saya bercakap dgn En. M?

A : Siapa ni? Kenapa? B*** saya tgh drive. 

kalut seh masa tu..macam2 terlintas di fikiran. JAIS..8.35pm..apa lagi kalau bukan berita buruk. Tapi, rasa aku & adik2 aku semua selamat sihat walafiat tadi. Baru ber-sms dgn diorang.

H : Hello..Boleh saya bercakap dgn En. M?

A : Ermm..ape hal ye? B**** saya tengah bawak kereta..      seramnyee..

H : Iyela tgh bawak kereta, xkan tgh bawak kapal terbang kot..

Dan, serentak itu..aku dapat menangkap..aku telah tertipu hidup2..

A : H****!!!!!!Berani tipu aku?..

H : Hahaha…

Sakitnya hati seorang perajurit yg aku rasa skrg ni.  Rupanya adik bongsu yg belum matang punya kerja. Sebenarnya isi cerita ni ringkas je..nak mintak duit topup & nak suruh datang melawat. Tapi, yg penting aku tertipu!!!Sia2 je jantung aku berdegup lebih dari kadar biasa!

Dan after solat Isya’, B membatalkan rutin harian setiap malam Sabtu utk ke pasar malam BC, dan kami p membeli&belah di Tesco(walaupun aku agak xrela). (baca : Tesco).  & makan2 malam yang lewat di Nasnin Seafood (even bukan makan seafood pon. Natijahnye, tidur lewat malam tu membuatkan kami beramai2 kecuali B terlewat di pagi esok. Hahaha… 

***B = bapaku, A, J & H =anak2 B

Leave a Reply

